3 tips bij nekpijn

ingevoerd op 02-05-2019

Last van een pijnlijke nek? Dan is het aan te raden om eerst een arts of fysiotherapeut te bezoeken. Maar wist u dat bepaalde aanpassingen in uw slaapkamer ook kunnen helpen? We geven drie tips bij nekpijn.

 

1. Laat uw slaapgewoontes controleren

Er is vast een houding waarin u het liefst en het lekkerst ligt. Slaapt u graag op uw buik, zij, rug of wisselt u tijdens de nacht? En wat voor kussen gebruikt u? Misschien passen uw slaaphouding en nekondersteuning niet goed genoeg bij elkaar. Dan staat er de hele nacht spanning op uw wervels en nek- en schouderspieren. Dat kan u behalve nekpijn en stijve spieren ook hoofdpijn opleveren. Laat uw slaapgewoontes eens controleren door een specialist. Een kleine aanpassing op basis van de analyse kan uw pijn al verminderen.

 

2. Slaap op een passend hoofdkussen

Uw hoofd weegt ongeveer zeven kilo, dus dat kan ’s nachts wel wat ondersteuning gebruiken. Uw nekspieren kunnen ontspannen wanneer uw hoofd in een rechte lijn ligt met uw wervelkolom. Iedere centimeter kan hierin al verschil maken. Een goed kussen vult de ruimte tussen uw hoofd en nek of schouder.

 

Mensen die op hun buik of rug slapen, gebruiken dus meestal een dun hoofdkussen. Zijslapers hebben vaak een dikker kussen nodig om ervoor te zorgen dat de nek recht blijft liggen. Vervang uw kussen iedere drie jaar, want daarna biedt het niet meer de gewenste ondersteuning en is uw kussen vervuild door de huisstofmijt.

 

3. Kies het juiste matras

Uw hoofdkussen kan z’n werk pas doen, als ook uw matras voldoende ondersteuning geeft. Wat uw favoriete slaaphouding ook is, voor de beste nachtrust moet u streven naar een rechte wervelkolom.

 

Bij zijslapers en rugslapers horen de schouders en heupen een beetje weg te zakken in het matras. Maar uw bed moet ook weer geen hangmat worden. Een te zacht matras veroorzaakt namelijk spanning op uw rug en spieren. Uw lijf is dan ’s nachts continu aan het werk en u staat alsnog met pijn op.

 

Wanneer merkt u verschil?

Hoe langer u verkeerd ligt, hoe langer u er last van houdt. En ook leeftijd speelt mee. Als u ouder bent, duurt het langer om te herstellen van een slechte nachtrust. Een goed matras en hoofdkussen gevonden? Dan kan het nul tot dertig nachten duren voordat uw lichaam aan de nieuwe slaaphouding gewend is. Dan merkt u dus ook pas of uw nekklachten verdwijnen.

 

Persoonlijk advies

Uw nekpijn verminderen met een passend bed of hoofdkussen? Het is een kwestie van analyseren en uitproberen. Kom gerust eens langs voor een persoonlijk advies.

3-tips-bij-nekpijn-dutch-dream 3-tips-bij-nekpijn-dutch-dream